Pelatihan Ekonomi Kreatif Berbasis Teknologi Informasi UMKM Masyarakat Lokal dalam Strategi Pemasaran
Keywords:
MSMEs, information technology, digital marketingAbstract
In the digital era, Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia face challenges in utilizing information technology for product marketing. This research aims to develop the skills of MSME actors through information technology-based creative economy training. The methods used are Focus Group Discussion, training, counseling, mentoring and evaluation. The research results showed a significant increase in understanding and skills in product creation and digital marketing, with one participant experiencing an increase in sales of up to 30% in the month after the training. This training has proven to be relevant and provides real benefits for MSMEs in increasing their competitiveness in the digital market.
References
Ardani, W. (2022). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Perilaku Konsumen. Jurnal Tadbir Peradaban, 2(1), 40-47.
Arifin, B., Muzakki, A., & Kurniawan, M. W. (2019). KONSEP DIGITAL MARKETING BERBASIS SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION) DALAM STRATEGI PEMASARAN. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Bisnis, 4(2), 87-94.
Ariza, R. A., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada Era Digital di Kota Medan. VISA: Journal of Vision and Ideas, 1(2), 188-194
artika, R. F., Rohmah, S., Saidah, K., Fakhrurazi, F., & Safira, N. (2022). PENINGKATAN KOMPETENSI CALON KONSELOR PADA MAHASISWA HKI FAI UMJ MELALUI PELATIHAN KONSELING. AN-NAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 7.
Atmoko, T. P. H. (2014). Strategi Pengembangan Potensi Desa Wisata Brajan Kabupaten Sleman. Jurnal Media Wisata, 12(2), 146-154.
Bastian, D. A. (2014). Analisa Pengaruh Citra Merek (Brand Image) dan Kepercayaan Merek (Brand Trust) Terhadap Loyalitas Merek (Brand Loyalty) ADES PT. Ades Alfindo Putra Setia. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1-9.
Budiani, S. R., Wahdaningrum, W., Yosky, D., Kensari, E., Pratama, H. S., Mulandari, H., Iskandar, iz N. Alphabettika, M., Maharani, N., Febriani, H. R. F. & Kusmiati, Y (2018). Analisis Potensi dan Strategi Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan Berbasis Komunitas di Desa Sembungan, Wonosobo, Jawa T engah. Majalah Geografi Indonesia, 32(2), 170.
Budiwitjaksono, G. S., Chairinnisa, A. R., Nurcahyani, D. I., Nicolas, D. D, R., & Pandya, T. (2023). Sosialisasi Pentingnya Digital Marketing Sebagai Salah Satu Strategi dalam Mengembangkan Jsaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kelurahan Turi Kota Blitar. Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 1(2), 79-88
Caiden, Gerald E, 2000, Administrative Reform, London: The Penguin Press.
Chowdhury Subir. 2003 Gramedia. Jakarta.
Denhardt JV and Denhardt RB, 2003, The New Public Service: Serving Not Steering. Armonk Etc.: ME Sharpe
Ediyansyah, R. (2019). Peran UKM di Indonesia Dalam Mengatasi Krisis Ekonomi. Media Siber.
Endriastuti, A., & Permatasari, M. P. (2018). Pelatihan Pemasaran, Pemberdayaan Toko Online, Dan Pengenalan M-Commerce Pada Produk Unggulan Jagung Tortiladi Kecamatan Trucuk Kabupaten Bojonegoro. Martabe : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 56.
Frederickson George, 2003, Administrasi Negara Baru, Jakarta: LP3E
Gouillart, Francis J & James N. Kelly. 1995. Organization. New York; McGraw Hill, Inc
Griffin, Willis HA. 1970. The Process of Planned Change in Education. Bombay: Somaiya Publications PVT LTD., Jakarta. Raja Grafindo
Hussey, D E. How to Manage Organizational Change. London: Kogan Page Limited.2000
Jazuli, A. (2018). Peran Aktif Pemuda Zaman Now dalam Membangun Desa. Geotimes.
Kholid Mawardi, M. (2020). Ecosytem Kewirausahaan Dan Dampaknya Pada Minat Berwirausaha. Profit, 14(02), 39-47.
Maryudi. (2017). Prespektif Lingkungan Makro dan Lingkungan Mikro Terhadap Inovasi dan Konerja Perkembangan Usaha UKM. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 17(1), 1-15.
Mladenović, D., Rajapakse, A., Kožuljević, N., & Shukla,. (2023). Search engine optimization (SEO) for digital marketers: Exploring determinants of online search visibility for blood bank service. Online Information Review, 47(4),661-679.
Mustawan, A. (2020). Kembang Wisata Desa Cariumulya, Kuningan Gandeng KKN CARIUMULYA. ningan Mass.
Nugraha, et. al. (2017). Potensi Umkm Berbasis Ekonomi Kreatif Dan Pariwisata Sebagai Sektor Unggulan Daerah. Jurnal Dialektika Publik, 2(1), 30-43.
Nurpratama, M., & Anwar, S. (2020). Penerapan digital marketing bagi usaha mikro, kecil dan menengah (umkm) di kelurahan karangmalang kecamatan indramayu kabupaten indramayu: Implementation Of Digital Marketing For Micro, Small And Businesses Medium (UMKM) In Kelurahan Karangmalang Kecamatan Indramayu, Kabupaten Indramayu. Jurnal Investasi, 6(2), 87-102.
Organizatin 21 C. Alih Bahasa Ati Cahyani.
Peter, M. K., & Dalla Vecchia, M. (2021). The Digital Marketing Toolkit: A Literature Review for the Identification of Digital Marketing Channels and Platforms. Dalam R. Dornberger (Ed.), New frends in Business Information Systems and Technology (Vol. 294, hlm. 251-265). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48332-6_ 17
Pramadyanto, M. R. (2022). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING DALAM MEMBANGUN BRAND AWARENESS BRAND FASHION STREETWEAR URBAIN INC. Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 14(1), 69-92.
Romadhan, M. I., & Rusmana, D. S. A. (2017). Potensi Media Sosial Sebagai Sarana Media Promosi Pariwisata Berbasis Partisipasi Masyarakat. Prosding Seminar, 85-90.
Rosaliza, M. (2015). Wawancara, Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif. In Jurnal Imu Budaya (Vol. 11, Issue 2, pp. 71-79). https://doi.org/10.31849/jib.v11i2.1099
Setyobudi, A. 2007. Peran Serta Bank Indonesia dalam Pengembangar Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). Buletin Hukum Perbankan dan Kebanksentralan, 5 (2): 29- 35).
Supeni, R.E. & Sari, M.I. 2011. Upaya Pemberdayaan Ekonomi Perempuan Melalui Pengembangan Manajemen Usaha Kecil. Laporan Seminar Tidak Diterbitkan. Jember: Fakultas Ekonomi UNIMUS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akram Gama Bakti: Jurnal Pengabdian Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.